tisdag 15 mars 2011

Trist gummilist? Javisst!

Gummilisterna på en 60 år gammal bil som stått ute mesta delen av sitt liv är inte så kul... Går det att fräscha upp en gammal gummilist? Efter lite googlande så hittade jag följande recept; 50% t-röd, 50% glycerin (eller glycerol som det även heter).

Bestämde mig för att prova, smorde in en av listerna och lät ligga ett par dagar i en plastpåse. Visst fick den tillbaka svärta och kanske lite spänst, men att de skulle bli mjuka som nya lister, det lyckades iallafall inte för mig.

Tog en referensbild mellan de två listerna, den insmorda är avtorkad med ett papper;


Nu har jag smort in båda listerna, de får ligga i solen på balkongen och torka in tänkte jag.


Vad är då tillvägagångssättet? Det jag läst mig till är att t-röd löser upp och möjliggör inträngning av glycerinet i listen. Därför blandar man ca 50/50 glycerin och t-röd, rör om ordentligt och gnider på det. Jag använde en scotchbrite för detta. Därefter kan listerna läggas i en plastpåse för att det ska kunna suga in under en längre tid. Har även hört att lite värme kan göra det lättare för glycerolen att tränga in. Det sägs att man kan börja med en lösning med mycket t-röd för att mot slutet smörja i princip direkt med glycerolet.

För den som är orolig för att kletet ska vara hälsofarligt så kan jag säga att glycerol används som sötningsmedel i livsmedel, t-röd innehåller till allra största delen etanol (dvs vanlig "dricksprit") och om man läser på den numera så vanliga alcogelen som vi tvättar händerna i för att slippa influensor så är detta bestående av glycerin och etanol. Troligen kan man altså smörja in listerna med alcogel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar