lördag 5 mars 2011

Bromsuppdatering...

Dagens inlägg blir enbart teoretiskt som en förberedelse inför framtida mek.

De gamla splitbromsarna jag har är inte i bästa skick och nya delar till dessa bromsar kostar som bekant en hel del, så för att inte behöva lägga alltför många tusen på bromsar så kommer jag montera bromsar från 58-64 där tillgången på nya delar är god.


Tänkte här summera ned skillnaderna i olika bakbromsar från ca 1950 fram till 1958.

Splittar med dämpare av dörrstängartyp har kortare handbromsvajrar, där bromsen går in framifrån på överkant av skölden.

När sedan teleskopstötdämpare infördes så förlängdes handbromsvajern 100 mm och vajern gick in från baksidan, fortfarande i överkant.

Vad gäller handbromsvajer så har bilar tom 1955 en handbromsvajer som går ända fram till framvagnen, där handbromsen via en tryckstång drar i vajrarna. Denna konstruktion eftersom bilar med mekaniska bromsar nyttjade samma koncept för alla hjulbromsarna. Men mekaniska bromsar utelämnar jag i denna summering.

För att byta till teleskopdämpare på en bil med de äldre dämparna så kan man byta plats på sköldarna för att på så sätt få handbromsen att gå in från rätt håll. Bromssköldarna är identiska och bromscylindrarna sitter med 4st skruvar. Dessa cylindrar finns med 3 olika diametrar (beroende på hur gammal bilen är);
Hjulcylinder, fram 19,05 mm diameter
Hjulcylinder, bak till chassinr 167 889 19,05 mm diameter
Hjulcylinder, bak från chassinr 167 890 15,87 mm diameter
Hjulcylinder, bak från chassinr 397 023 17,46 mm diameter

1953 uppdateras bromsarna igen till att bromscylindrarna sitter med enbart 2st skruvar samt att bromsbackarna ändras. Handbromsvajern fortsätter att gå in i övre bakkant på skölden. Nyare cylindrar ska gå att montera i äldre bromssköldar men vad jag förstår så hade VW inte tänkt att de skulle vara kompatibla. Däremot kan man montera 53-57 sköldar och backar på en split och behålla bromstrummorna som är samma från 1950 fram till 1958.



1958 (eller snarare augusti 1957) ändras så sköldarna igen, nu går bromsvajern in framifrån men på den undre halvan av bromsskölden och bromscylindrarna är monterade med en skruv. Backar och trummor ändras också vid denna tidpunkt.



För att montera 58-64 bromsar på en oval eller split måste altså bromssköldarna vändas och/eller roteras för att få handbromsvajern att gå in på rätt ställe.

Då jag dumt nog kapade mina handbromsvajrar vid demonteringen (tänkte ju att det bara var att köpa nya) så var de enda jag fick tag på NOS vajrar av den längre varianten. Jag kommer altså att behöva montera mina sköldar som om jag hade teleskopstötdämpare.

Eftersom jag dessutom ska montera 58 sköldar så måste även sköldarna vändas upp och ned. Den lilla komplikation som finns med detta är att luftnippeln hamnar upp och ned, men eftersom det i princip inte finns någon vätska alls i bromscylindrarna i obelastat läge så bör detta inte utgöra något problem.



Sprängskiss splitbroms

Sprängskiss 1958-64 broms

Notera att det brukar följa med 2st papperspackningar för lageröverfallet i de vanliga renoveringssatserna för bakhjulslager.

Den ivrige bromsrenoveraren lägger givetvis en packning på vardera sidan om bromsskölden, men jag misstänkter att dessa packningar gör att lagret kan glappa i lageröverfallet pga det inte klämmer åt lagret tillräckligt - detta problem hade jag på min 1957. Då dessa inte finns med på sprängskisserna ovan skulle jag överväga att endast använda packningsklister för monteringen. Rikligt med packningsklister har iallafall gjort att jag fått helt täta hjullager.

På senare bromsar (65-) finns packningen med på sprängskissen, så vad jag förstår så är det en universell packningssats som passar både buss och bubbla, där buss använder båda papperspackningarna.

Glappet jag råkade ut för på min oval skulle även kunnat bero på att jag använt fel lageröverfall. Tydligen finns några olika varianter. Säkrast är förståss att mäta både bromssköldarnas tjocklek och lageröverfallens djup för att se att de delar man byter ut matchar axel och lager. Mer info om detta finns på TheSamba; http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=208373
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=422140

Bakvagnen jag ska sno bromsarna för är tyvärr insnöad, men jag har iallafall just köpt 4st bromscylindrar. När snön är borta vet jag iallfall exakt vad jag ska göra.

Informationen ovan tagen från eget huvud samt från Was Anderes Wurde, TheSamba samt VW verkstadslitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar