fredag 30 oktober 2009

KUKKO grejjar biffen...

Dagens arbetspass började med att jag åkte förbi Henrik för att låna lite verktyg...

Nu jäklar ska väl bromstrummorna ge med sig...

Avdragaren heter faktiskt Kukko.

Den ena bromstrumman gav med sig rätt fint, med mycket bankande och viss deformation av bromsskölden... Bromstrumma nummer två var tuffare. Jag vågade inte dra för fullt, eftersom det blir ganska stor belastning på lådan och lagren... Eftersom jag har en uppsättning sköldar till och att faktiskt sköldar går att svetsa så kapade jag av skölden.

Nästa uppgift var provmontering av plattan. Lite trixande med domkraft, pallbockar och reglar så stod karossen på plattan. Tyvärr verkar brassarnas toleranser map hålbild inte motsvara den tyska precision jag hade räknat med, med resultat att hålen blundar. Får nog erkänna att jag själv tillfört några millimeters diff på ena platthalvan. Kontentan är att jag behöver förstora hålen i plattan innan montering kan ske. Det var väl inte oväntat att detta skulle hända, så lite ångrar jag väl att jag inte provmonterade innan lack... Å andra sidan var enda möjligheten att lacka utomhus, så jag hade nog inte vågat vänta mycket längre...

Kände mig tvungen att haka på splitmotorluckan och ett par skärmar för att få bilen kännas lite mera komplett. Målet var ju att få på framvagn och bakvagn så bilen stod på egna hjul. Dit hann jag inte tyvärr.


Det finns lite att ordna med i fronten också. Av någon anledning har tidigare ägare velat installera en annan typ av låsmekanism (som dessutom inte funkar). Tyvärr är ju "fingerplåten" svår att få fatt på med rätt antal fingrar. I detta fall blir det nog att ta från den slaktade 64an. Det ska ju inte bli en thermos originalbil. Men givetvis ska framskärmarna bytas.

Nåväl, så vad denna fredag till ända. I veckan ska jag gräva vidare i registreringspapper och blanketter för ursprungsbesiktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar