måndag 6 september 2010

Vinterförberedelse...

Jaha. Inte mycket har blivit gjort på splitten. Har lagt några timmar på att sätta bälten i Ghian, annars så har det stått helt stilla på VW-fronten...

Men i helgen hann jag iallafall med lite vinterförberedelse. Eftersom garaget är pyttelitet så måste det som man ska jobbas på i vinter bli en mera hanterbar storlek. Därför gick jag loss med vinkelslip och tigersåg. Förhoppningsvis så har jag inte kapat sönder något jag behöver...

Instrumentpanelen har jag nu sågat loss från den krockade fronten och börjat öppna punktsvetsarna. Tanken är ju att flytta över panelen till 53a karossen och i underkant är det ett lämpligt ställe just vid överlappet där det är punktsvetsat. Hur överkant och sidor ska lösas får jag fundera på ett tag till.




Även bakdelen fick sig en släng med vinkelslipen... Jag har inte bestämt var snittet ska läggas än så här blev det inte så mycket nedkapat.
 Tillslut var det dags att försöka få loss bärarmar och fjäderpaket från den ena splittframvagnen. Allt satt som berg och trots tidigare försök med rostolja, värme och svets så vägrade bärarmarna ge med sig. Alla låsskruvar lossnade dock tillslut. Med storsläggan lyckades jag dock få av bärarmarna men tyvärr visade det sig att fjäderpaketens yttersta fjädrar alla brast (eller om de redan var trasiga, jag tycker påminna mig att ytterfjädrarna på nyare framvagnar är delade på längden - kanske på förekommen anledning?). Nu ska framvagnsdeltaljerna blästras och målas. Förhoppningsvis har de inte tagit alltför stor skada av storsläggan.
Jag har även fått hem lite mera delar, men eftersom jag gömde ta fram kameran och föreviga dessa så får det bli en annan gång...

1 kommentar:

  1. Hejsan.
    Kul att se att du fått smita till garaget en liten strund. Hoppas att du får mer tid i vinter så att du kan visa lite framsteg på vägen emot en rullande splitt.

    SvaraRadera