fredag 10 juli 2009

Fredagssplitten, varför det namnet?

Varför har jag valt namnet fredagssplitten på denna blogg?

Företaget jag jobbar på är drabbat av lågkonjunkturen och vi har därför gått med på att sänka våra löner med 10% (och ytterligare några eftergifter med avseende på lönerevisioner och utbetalningar) mot få en ledig fredag i utbyte.

Jag hade en fundering om man skulle starta företag eller vidareutbilda sig, men jag har redan läst alltför många universitetspoäng, jag har provat att köra eget för en massa år sen och jag vet att det kräver att man kan prioritera det högt - vilket inte går eftersom man är fullt upptagen med sitt vanliga jobb måndag-torsdag. Jag bor i lägenhet så jag har inget hus att snickra på eller nåt annat jag har hängandes över mig jag måste göra. De lediga fredagarna blev snabbt beslutade och är dessutom begränsade till max ett halvår, så man kan inte räkna med att göra några underverk på den tiden.

Så det som låg närmast till hands var faktiskt att dra igång splitprojektet, jag tänkte därför försöka att ägna fredagarna de närmsta månaderna med att arbeta med detta projekt.

Vad har då hänt hittills på mina lediga fredagar? Den första lediga fredagen gick åt till Hessichresan, den andra till att hämta ovalkarossen... denna, den tredje lediga fredagen, är första semesterdagen och splitprojeket kommer faktiskt få vila under semestern, med undantag för att jag kommer försöka hämta lite delar jag beställt på folkabiten, bla nya bottenplattor. Efter semestern hoppas jag kunna sätta igång på allvar, då återkommer även bloggen - hoppas jag lyckas uppdatera den med någon bild och lite text varje vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar