fredag 17 juni 2011

Tredje gången gillt...

Min oval fick ju underkänt på bromsarna... För några veckor sen plockade jag av trumman där jag hade dålig bromsverkan och såg att det läckt växlelådsolja på beläggen, troligen eftersom bilen stått i nästan 2 år. Tvättade beläggen och monterade tillbaka alltsammans. Förra veckan åkte jag in till besiktningen vid halv sju för obokad efterkontroll. När jag väl kom fram till "ankomstterminalen" så ville inte mitt regnummer "gå in". Väntade tills de öppnade och fick reda på att de ändå hade lång kö pga sjukdom så troligen var det väldigt lång väntetid. Åkte till den andra stationen i Uppsala, men på vägen dit hade jag sett att några krockat litegrann i en korsning - en kvart senare var det kaos med poliser, brandmän, ambulanser och bilbärgning och oljesanering... med på det följande köer. Väl framme visade det sig att datasystemet packat ihop - ingen obokad efterkontroll där idag. Vände tillbaka till första stationen som även de fått datapaj. Efter 1 1/2 timme var det bara att vända hem igen med ett ganska dåligt humör...

Idag var det dags igen att prova lyckan. Fem i sju matade jag in mitt regnummer i terminalen. Inget felmeddelande men samtidigt hände "inget". En annan person som också skulle på obokad efterkontroll matade in sitt nummer och allt funkade... SUCK. Fick iallafall med hjälp av besiktningspersonalen en köplats. Behövde inte vänta så länge så var det min tur... Resultat? Nåt som aldrig hänt mig förut... Underkänt på ombesikningen! (sen var det nog över 10 år sen jag fick ombesiktning dessutom)  Hem och skruva (på tid jag tänkt jobba med splitten på). Bort med båda trummorna bak. Oljigt? Nej! Rör sig båda backarna? Ja, de går ut och tillbaka! Eftersom handbromsen tog lika mycket på båda hjul så borde problemet dessutom vara hydrauliskt. Ena sidan cylindern gick lite trögare men ett löst tryck på pedalen fick backarna att gå ut och fjädra tillbaka av egen kraft. Efter mycket funderade tog jag beslutet att byta båda hjulcylindrar och lufta. När backarna skulle på plats upptäckte jag att trots att cylindern var märkt 1200 57/66 så var skåran i cylindern för bred, dvs backen kunde glappa i sidled i cylindern. Efter ytterligare funderande monterade jag ihop eländet och provkörde. Verkade trots allt fungera. Bestämde mig för att chansa, återvände till besiktningen och fick åter ytterligare ett felmod hos terminalen. En vänlig men kanske inte så serviceinriktad besiktningsman upplyste om att datasystemet inte tillåter 2 besiktningar på samma dag och att jag var välkommen igen efter helgen. Eftersom bilen och jag inte bor på samma ort var detta inte ett alternativ förklarade jag, då steg en mycket vänlig och väldig serviceinriktad äldre besiktningsman fram och sa "kör fram till port 4 så kör vi din bil med en gång". Han frågade om jag bytt bromsband och jag svarade att handbromsen tog jämnt så det hade jag inte utan jag hade bytt cylindrar... "Bra!" Kollade själv mätartavlorna och bromsarna tog perfekt jämnt. 3 minuter senare hade jag blankt papper!

Nåväl... Jag har fuskat lite med splitten också. Bestämde mig för att falsa och lägga in splitfönstret innanför "vecket" i taket för att slippa för mycket passning och spackeljobb plus att kanterna på splittaket hade en hel del rost. Resonerade som om jag fick ut ovalfönstret så skulle väl splitfönstret gå att få dit. Nu är det iallafall urkapat och provmonterat. Ser ut att kunna bli bra. Lite mera jobb med falstången och lite trimmning i nederkant så ska det nog bli bra!



Hoppas att få loss lite tid att fortsätta med detta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar