lördag 21 november 2009

Ursprungskontroll...

Nu har jag äntligen fått kvitto på min "bil" så att jag kan skicka in anmälan om ursprungskontroll till transportstyrelsen.

Registreringsbeviset visade på ett rätt stort antal ägare, där jag först vid närmare granskning såg att sista ägaren bara ägt bilen en dag innan skrotning. Jag kan inte låta bli att tycka det är lite roligt att läsa dessa regbevis samt titlarna på de som ägt bilen genom tiden.

 
Det visade sig att sista ägaren (avliden sedan många år) var bror till den dam som jag fick bilen av. Detta kom jag fram till genom att googla namn, men fick det sedan bekräftat när jag kontaktade damen och bad om kvitto. Ägaren innan, Jonny Dahlström i Huddiksvall, var tydligen en bilhandlare som sedamera kom att äga halva Hudiksvall (http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.1158079). Den skarpsynte kan gå in på Nicos blogg och titta på Nicos barndoorbuss (som stod på samma ställe som min bubbla) som har Dahlströms namn målat på dörren - han får själv berätta den historien.



Det ska bli mycket intressant att se vad transportstyrelsen svarar, om allt bara rinner igenom eller om man avkrävs mer historik.

Jag återkommer i bloggen när jag får svar från transportstyrelsen.

Varför bilen hamnade i Hassela och skrotades samma dag som den köptes lär jag aldrig få veta, men en gissning kan väl vara att bilen slaktades på motor och växellåda (som saknades) och kanske lite annat. Framvagnen fanns ju kvar på gården (men användes som en kärra) och instrument och klocka hade damen kastat för några år sedan (hon tyckte de var fina men hade väl inte plats för dem).

Över till något annat.... Ni som har svårt att tipsa era nära och kära om bra julklappar, här kommer två böcker jag själv kommer sätta på önskelistan.



282 SEK på adlibris




372 SEK på adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar