fredag 2 oktober 2009

Frostig fredag...

En isig bottenplatta mötte mig på fredagsmorgonen...


Det visade sig att färgen hade blivit "matt" pga nattfukten. Ghian köpte jag sidenmatt lack just för att uppnå detta...

Nästa arbete blev att fixa den läckande accpumpen på ghian. Förgasaren var lite knepig att få loss och ganska skitig. Efter rengöring och nytt membran såg det ut som ovan i motorrummet.


Monterade loss växellåda och dörrstängardämpare från skrotet jag köpte för några helger sen. Tyvärr var det rejält ärgat kring oljeavtappningspluggen... Till den grad att det kommer läcka ut olja! Ush!!! Konstigt nog hade det inte läckt pga att det var ett tjockt lager oljegegga blandat med grus under lådan som tätat den... Undrar om kemisk metall fäster på aluminium-magnesium-legeringen?

Nåja, denna fredag kändes inte jätteproduktiv, men det är rätt jobbigt att lossa massor av bultar som sitter som f-n. Kvar är tyvärr centumbultarna. Min Meec elektriska mutterdragare från Jula gick bet, nu fungerar den inte alls!

Tips och erfarenheter emotages tacksamt om hur man bäst lossar centrumbulten på bakre bromstrummorna!

Hejdå macken... eh... garaget... vi ses nästa fredag!

2 kommentarer:

  1. Ang centrumbult....
    Finns det något annat sätt än att palla upp under trumman, sexkant hylsa, utdragbar hjulmutternyckel och ställa sig uppå och gunga med hela kroppen...
    Kan det bli 1000Nm??
    Lycka till...

    SvaraRadera
  2. Min Jula mutterdragare tog svänghjulsbulten på en motor... Men nu dog den... :(

    Tyvärr finns inget bra mothåll. Dessa kan vara djävliga när lådan sitter monterat på bil. Löst så är de helt omöjliga att dra loss... Muttermaskin är nog enda sättet... Ska försöka hitta ett lång L-balk att bulta i trumman och ett långt rör att sätta på skaftet... Eller köpa ny muttermaskin... Gäller tänka på att ena är vänster och andra högergäng också... :)

    SvaraRadera