fredag 21 augusti 2009

Tyvärr ledde ett haveri av vinkelslipen till att dagens arbetspass inte gav planerat resultat. Istället blev det först att skruva sönder trotjänaren, en Bosch vinkelslip, och när lagerhaveriet hade konstaterats bar det iväg till Jula för att upptäcka att en likvärdig Bosch kostade 1400 spänn... Fick bli en MEC-tools för under 200-ingen... Får se hur länge den håller...

Den mesta ytrosten är nu borta mha roterande stålborste på vinkelsplipen. Likaså är gamla resterna av golvplåten borta och punktsvetsarna nedslipade. Ett tips är att inte kapa golvplåten precis jäms med ramtunneln. Finns det kvar lite golvplåt att slå på eller bända i så är det mycket lättare att bara bryta bort punktsvetsarna.



Tyvärr verkar ena röret till handbromswiren måste fått sig en knäck för wiren gick inte att dra ut rätt väg. Eftersom wiren var kapad gick den dock att få ut bakvägen... Hur man ska lösa detta vet jag inte, worst case är att öppna upp ramtunneln... Endel öppnar upp ramtunneln för att förstärka kopplingsröret som tydligen är en svag punkt - infästningen lossnar och gör att man inte kan spänna wiren...

Växellådsbalken (bryggan) sitter med två rejäla bultar. Eftersom bilen stått sen 1963 utan motor och låda var det en hel del rost i gängorna. På min ghia hade jag fått skit i gängorna när jag blästrade plattan. Då det inte är en av de vanliga gängorna är gängrenoveringsverktyg svindyra. Jag gjorde då själv ett budgetverktyg genom att köpa en bult i så hårt material som möjligt som jag sedan sågade upp spår i. På detta sätt får man en egen gängrensare. Denna verkar även vara bra att ta bort rosten i gängen på fredagssplittplattan...



Planen är ju att byta ut ovalbrädan mot dito split. Plåten mellan brädan och tanken är snarlik på oval och split, men inte helt lika tror jag...



Split hastighetsmätare...


Nästa gång blir det att försöka svetsa fast golvhalvorna. Problemet med wirerören får lösas efter hand.

1 kommentar: