Fredagssplitten är ju ärligt talat ett riktigt skogsvrak. Eftersom taket var krossat med skopa och sidorna upprostade var karossen faktiskt utom räddning utan utomjordiska renoveringsinsatser. Planen var att ta karosstommen från tidig 60-talare och flytta över allt splittunikt. Jag köpte en kaross till en 64a billigt som var tänkt att ha som bas, men trots att mycket på den såg fint ut så var den alltför rostig för att ha som utgångsobjekt, plus att framruta och tak är helt olika och egentligen är allt framför framrutan fel.
För ett par veckor sen såg jag en annons på en 53a-kaross som enligt uppgift skulle vara rostfri men misshandlad genom "cal-lookning" i sitt tidigare liv. Jag köpte karossen osedd och hoppades på det bästa. Som det ser ut kommer denna att bli en utmärkt stomme att ympa på splitdelar på. Bakruta och instrumentpanel är redan förstörda på denna 53a kaross, vilket inte är nån nackdel eftersom de ändå ska bytas ut (det hade kännts som helgerån att sätta kapen i en rostfri tidig oval). En 53 är vad jag förstår väldigt likt splittarna i resten av karossen. Tyvärr sitter det nyare dörrar på denna bil och endel plåt är bytt till nyare modell kring fram och bakhuv. Det har även varit ett fusksoltak monterat på bilen, vilket gör att man måste åtgärda taket på den. Drömmen vore förståss att hitta ett riktigt 3-väcks splittsoltak att lägga i.
På något konstigt sätt var vissa delar av fredagssplitten välbevarade, bla ramtunnel och ramhuvud var tämligen rostbefriade - troligen beroende på att under splitten låg det cyklar och annat metallskrot som gjorde att den faktiskt inte stod rätt på marken. Detta gör att chassiet och identiteten från fredagssplitten kommer att användas. Efter att ha lusläst vad som gäller för identitetskontroll bör detta vara OK, eftersom identiteten knyts till chassiet och inte karossen.
Det känns ganska ljust just nu. Fortfarande saknas en hel del delar, men just nu finns nåt att bygga på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar